Kawa w biurze. Rola kawy w życiu firmy

Kawa w biurze. Rola kawy w życiu firmy

Nie sposób przecenić roli, którą pełni kawa w kulturze korporacyjnej. Dla wielu pracowników efektywna praca intelektualna bez kawy nie jest możliwa. Kawa pełni ważną rolę także w kontaktach z klientami, uprzyjemniające spotkania biznesowe. Codzienna krótka przerwa na kawę to kluczowy element życia wielu biur – nie tylko chwila relaksu dla pracowników, ale także możliwość omówienia spraw zawodowych w swobodnych, niezobowiązujących warunkach. Warto więc dbać o to, aby kawa do firmy była dobrej jakości.

 

Kawa a klienci firmy

Kawę podaje się na większości spotkań biznesowych, tak tych bardziej formalnych, jak i tych roboczych i mniej zobowiązujących. W każdym przypadku jakość podawanej kawy stanowi wizytówkę naszej firmy, sposób, w jaki prezentujemy się naszym klientom. Firmowa kawa serwowana klientom musi być więc świeża, smaczna i w jakiś sposób oryginalna. Dobrej jakości powinna być także porcelana, w której podajemy firmową kawę.

Jeśli podajemy naszym klientom kawy luksusowe, z najwyższych segmentów rynkowych, warto rozmawiać o nich, w dyskretny sposób „chwalić się” kawą. Zainteresujemy w ten sposób klienta, przykuje jego uwagę, zapadniemy mu w pamięć. Możemy także (niewielkim kosztem) stworzyć wrażenie profesjonalnego, dbającego o potrzeby klientów i o jakość obsługi kontrahenta. Kawa do firmy, którą nabyliśmy specjalnie w tym celu stanowi także ciekawy upominek dla klientów po zakończeniu spotkania. Możemy też „przypomnieć się” klientom wysyłając im dobrą kawę, którą kojarzą już z naszą firmą. Warto w tym celu zaopatrzyć się w opakowania (puszki lub woreczki na kawę) z naszym firmowym logo – zwiększy to efekt oddziaływania psychologicznego takiego prezentu.

Kawa a pracownicy firmy

Kawa to nie tylko napój dla indywidualistów, ułatwiający koncentrację i walkę z sennością, podnoszący jakość i efektywność wykonywanej na co dzień, często monotonnej pracy. Rolą kawy w kulturze firmowej jest także budowanie wspólnoty między pracownikami. Zakupiona przez nas kawa do firmy z powodzeniem zastępuje kosztowne wyjazdy integracyjne i imprezy firmowe. Jej rolą jest przede wszystkim integracja naszych pracowników.

Nie sposób jednak pominąć pozytywnego wpływu kawy na efektywność wykonywania czynności zawodowych. Popularność przerw kawowych w kulturze korporacyjnej nie wykształciła się samoistnie. Przerwy kawowe to idea wprowadzona celowo przez zatrudnianych przez największe światowe przedsiębiorstwa psychologów behawioralnych. John B. Watson (1878-1958), jeden z najwybitniejszych behawiorystów, już w latach 50. XX wieku przyczynił się do wprowadzenia przerw na kawę we wszystkich dużych amerykańskich firmach w celu zwiększenia efektywności pracy.

„Przerwy na kawę” nie są więc ani pomysłem związków zawodowych, ani zwyczajem, który pojawił się samoistnie, ale ideą opracowaną przez menedżerów we współpracy z naukowcami. Metody stosowane przez behawiorystów opisywane są skrótowo jako „metoda kija i marchewki”. Kawa do firmy to właśnie „marchewka” – prosta, ale skuteczna gratyfikacja, która motywuje pracowników do działania.

Podobnie jak w przypadku kawy dla klientów, kawa do firmy https://e-szop24.pl/o-nas.html przeznaczona dla pracowników może być miłym i ciekawym prezentem. Także w tym przypadku warto stosować eleganckie opakowania z firmowym logo.

Parzenie kawy w warunkach biurowych

 

 Współczesne przemiany kulturowe wymusiły zmianę podejścia do stosowanych w firmach sposobów parzenia kawy. Jeszcze kilkanaście lat temu firmowy i domowy ekspres uchodził za luksus. Zachodząca nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie zmiana w mentalności (tzw. „trzecia rewolucja kawowa”) spowodowała jednak, że zakup ekspresów firmowych stał się koniecznością. Ekspres w firmie nie jest już luksusem, ale podstawowym wyposażeniem biurowym, oczekiwanym przez wszystkich pracowników.

Parzenie kawy w warunkach firmowych jest jednak trudniejsze, niż w domu. Warto w tym celu urządzić choćby niewielki kącik kawowy, stanowiący dobre miejsce relaksu dla pracowników. Zmieści się w nim nie tylko ekspres, ale także zlewozmywak, niewielka lodówka i szafka, w której kawa do firmy przechowywana może być we właściwych, gwarantujących zachowanie świeżości warunkach. Ze względu na krótkość trwania przerw kawowych i samą potrzebę oszczędzania czasu, nie mamy w firmach możliwości stosowania bardziej złożonych metod parzenia – nie stosujemy więc w firmach ekspresów kolbowych, które parzą wprawdzie najsmaczniejszą kawę, wymagają jednak precyzyjnej obsługi i stosunkowo długo się nagrzewają.

Sam ekspres do kawy stosowny w firmie to zazwyczaj duży ekspres typu gastronomicznego. Ekspresy takie zużywają się wolniej, niż domowe i są łatwiejsze do utrzymania w czystości. Wymagają jednak stosunkowo częstego serwisowania. Wiele firm decyduje się więc na zapewnienie pracownikom możliwości stosowania alternatywnych metod parzenia kawy – kawiarki wymagają kuchenek, poręczny aeropress, chemex lub phin z powodzeniem zastąpi jednak ekspres w niewielkiej, kilkuosobowej firmie. Oczywiście wielu pracowników preferuje wciąż metody tradycyjne, w tym picie kawy rozpuszczalnej i kawy mielonej parzonej w szklankach.

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz