Własny sklep internetowy – gdzie można go założyć?

Własny sklep internetowy - gdzie można go założyć?

Wymyśliłeś świetny pomysł na biznes i chciałbyś otworzyć swój własny sklep, ale brak Ci na to funduszy? Zastanów się nad założeniem sklepu online. Obecnie sklepy internetowe są bardzo popularnym rozwiązaniem – z którego korzysta wiele poczatkujących osób. Aby założyć własny sklep w sieci wcale nie potrzeba posiadać dużych umiejętności informatycznych. Istnieje bowiem mnóstwo platform, które zajmują się wszystkim za nas. Jeżeli więc jesteś osobą ambitną i pełną zapału, która nie zniechęca się tak łatwo to podejmij próbę rozkręcenia internetowego biznesu. Pamiętaj o tym, że sklep nie zacznie przynosić zysków od razu pierwszego dnia, więc musisz uzbroić się w cierpliwość. Na jakie platformy najczęściej decydują się początkujące osoby? Na czym polega działanie poszczególnych platform? Dlaczego wybór odpowiedniej platformy jest tak ważny? Odpowiedzi na te pytania poznasz po przeczytaniu poniższego artykułu.

Rodzaje systemów sklepowych

Aby móc otworzyć własny sklep internetowy najpierw musisz dobrze poznać zasady ich działania. Otóż sklep internetowy działa w oparciu o odpowiednie oprogramowanie – dzięki któremu możliwe jest zarządzanie produktami i stanem magazynowym oraz obsługa całego zamówienia. Oprogramowanie takie zapewnia również bezpieczeństwo danych i dostarcza wielu przydatnych narzędzi marketingowych. Popularnie jest ono nazywane po prostu systemem sklepu lub platformą e-Commerce. Jest to najważniejszą inwestycją dla Twojego sklepu internetowego, dlatego musisz dobrze zastanowić się nad jej wyborem. Systemy sklepowe możemy bowiem podzielić na dwa główne rodzaje, do których zaliczamy platformy abonamentowe i platformy Open-Source. Istnieją również sklep internetowe oparte na dedykowanych platformach i licencjach, które posiadają naprawdę duże możliwości i funkcjonalność – jednak pozwolić sobie na nie mogą jedynie duże sklepy posiadające odpowiednie fundusze.

Platforma abonamentowa

Systemy najczęściej wybierane przez początkujących przedsiębiorców to platformy abonamentowe. Prowadzenie sklepu na tego typu platformie nie wymaga bowiem dużych umiejętności. Ich prowadzenie ogranicza się praktycznie tylko do wnoszenia miesięcznej opłaty abonamentowej – jednak w tej sytuacji nie jesteś właścicielem sklepu. Tego typu systemy nie wymagają instalowania żadnych dodatków, gdyż już od początku wyposażone są w zestawy odpowiednich funkcji i interakcji. Platformy te, podobnie jak i wszystkie inne, mają swoje wady i zalety, oto najważniejsze z nich:

Zalety:

  • prosta obsługa i intuicyjność,
  • hosting zapewniony zostaje przez dostawcę platformy,
  • wsparcie techniczne i aktualizacje zapewnia dostawca,
  • aktualizacja silnika sklepowego w cenie abonamentu,
  • bezpłatny okres testowy,
  • szybka konfiguracja i wdrożenie,
  • mniejsze wydatki związane ze startem strony,
  • prosta konfiguracja płatności, usług kurierskich i porównywarek internetowych,
  • różne dodatki (w zależności od ceny pakietu),
  • dostosowanie do norm prawnych jest obowiązkiem dostawcy platformy.

Wady:

  • nie jesteś właścicielem sklepu- jedynie go wynajmujesz,
  • po nieopłaceniu abonamentu tracisz swój sklep,
  • ponosisz koszty związane ze zmianami graficznymi,
  • masz ograniczoną ilość produktów w sklepie,
  • aby mieć dostęp do gadżetów i dodatków musisz wykupić droższy pakiet,
  • jesteś uzależniony od funkcjonalności platformy sklepu – ponieważ nie posiadasz kodu sklepu.

Platforma Open-Source

Ten rodzaj systemu jest bardziej skomplikowany, bowiem wymaga on instalacji na własnym serwerze – jednak z racji tego posiadasz status właściciela sklepu. W przypadku Open-Source możliwe jest wybranie darmowego oprogramowania sklepu, jednak zazwyczaj wiąże się to z koniecznością zakupu płatnych wtyczek – które umożliwią rozszerzenie funkcjonowania. Podobnie jak w przypadku platform abonamentowych, tak i w Open-Source, istnieją pewne wady i zalety, które należy przeanalizować. Oto najważniejsze z nich:

Zalety:

  • jesteś właścicielem sklepu,
  • możesz rozwijać swój sklep i zmieniać jego wygląd,
  • otrzymujesz darmowy skrypt, brak opłaty licencyjnej i częste aktualizacje,
  • posiadasz dostęp do kodu źródłowego oraz masz możliwość jego zmiany,
  • duży wpływ na optymalizację sklepu i poprawność pozycjonowania SEO,
  • posiadasz dostęp do szybkiego wsparcia technicznego,
  • masz dostęp do bezpłatnych dodatków,
  • bardzo duża ilość dostępnych wtyczek – takich jak np.: Google Analytics, Social Media, SEO, metody płatności, wybór dostaw kurierskich, porównywarki, newslettery.

Wady:

  • należy opłacić specjalistów, którzy przeprowadzą konfigurację i wdrożenie,
  • brak automatycznych aktualizacji – wymagana jest administracja sklepu,
  • musisz samodzielnie dbać o bezpieczeństwo,
  • integracja z systemami magazynowo księgowymi nie zawsze przebiega sprawnie
  • ponosisz dodatkowe koszty hostingu,
  • musisz samodzielnie dostosować sklep do obowiązków prawnych,

Teraz wiesz już jakie wady i zalety posiadają poszczególne platformy. Na podstawie powyższego artykułu możesz więc ocenić który system bardziej Ci odpowiada i zdecydować się czy prowadzenie własnego sklepu internetowego to coś dla Ciebie.